Δευτέρα, 18 Μαΐου 2015

Απαράδεκτο το θέμα της έκθεσης στις Πανελλαδικές εξετάσεις (το αναλύουμε διεξοδικά)


Μεγάλα site όπως το newsit.gr ανέφεραν το πρωί πρωί ότι το θέμα της έκθεσης έχει να κάνει με την πολιτισμική κληρονομιά διότι σήμερα είναι η παγκόσμια ημέρα κατά των μουσείων. Πέρα ότι τα παιδιά που πάνε φροντιστήρια και ιδιωτικά ήταν περισσότερα ευνοημένα θεωρώ ατυχές να πέφτει θέμα στην έκθεση που έχει  να κάνει με την επικαιρότητα.
Το κείμενο μου φάνηκε αρκετά περίεργο θα με πείτε αμόρφωτο, ίσως έχετε  δίκιο αλλά να τα επιχειρήματα που χρησιμοποιήσε ο αρθρογράφος μου έδωσαν αυτή την αίσθηση. Με bold θα βάζω το κείμενο

Οι χώροι θέασης και ακρόασης που δημιούργησε η ελληνική αρχαιότητα αποτελούν για πολλούς λόγους μιαν από τις πιο σημαντικές ομάδες μνημείων της πολιτισμικής μας κληρονομιάς. 

Θα αναλύσουμε το κείμενο μαζί.,,,,,,
 Είναι σημαντική πολιτιστική κληρονομιά αλλά όχι από τις σημαντικότερες διότι δε θα είχε αξία σήμερα το θέατρο της Επιδαύρου αν δεν σχετιζόταν με την αρχαιότητα.



Πρώτα απ’ όλα, γιατί οι χώροι αυτοί, ως τόποι μαζικής συγκέντρωσης, για θρησκευτικούς, πολιτικούς ή ψυχαγωγικούς σκοπούς, εκφράζουν στην αρχιτεκτονική με τον προφανέστερο τρόπο τη δημοκρατική αντίληψη για τη ζωή και την έντονη αίσθηση κοινότητας που χαρακτήρισε τον αρχαίο βίο. Τα σχετικά αρχιτεκτονικά σχήματα εκείνης της δημιουργίας (θέατρα, βουλευτήρια κλπ.) εξακολουθούν μέχρι σήμερα να εξυπηρετούν ανάλογες δραστηριότητες

Φίλοι μου, πείτε έναν και μόνο αρχαίο μνημείο που χρησιμοποιούμε σήμερα ως βουλευτήριο, δέχομαι ότι σε μερικά αρχαία μνημεία γίνονται θέατρα ή συναυλίες αλλά βουλευτήριο τουλάχιστον στην Ελλάδα δεν γνωρίζω.


Ένας δεύτερος λόγος για την ιδιαίτερη σημασία αυτών των χώρων είναι ότι το θέαμα και ο λόγος που αναπτυσσόταν μέσα σ’ αυτούς, ιδιαίτερα το ψυχαγωγικό θέαμα, με την πραγματική έννοια της ψυχαγωγίας, της αγωγής της ανθρώπινης ψυχής, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κοινωνικά πολιτισμικά αγαθά. Από τη γέννηση του δράματος στους χώρους λατρείας της αρχαίας Ελλάδας μέχρι και σήμερα ο λόγος και η δράση που εκτυλίσσεται μέσα σε θεατρικούς χώρους παράγουν πολιτισμό

Κύριε αρθογράφε  η παράγραφος λίγο πολύ  αναφέρει ότι αναφέρετε στις αμέσως προηγούμενη. Όσο αφορά την τελευταία παράγραφο θεωρώ ότι η Επίδαυρος  έχει καθαρά εμπορικό χαρακτήρα και μόνο πολιτισμό δε παράγει πλέον αυτό το θέατρο.

Και ένας τρίτος λόγος είναι ότι στο χώρο της Μεσογείου, και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, σώζονται σε μεγάλο αριθμό οι χώροι στους οποίους ασκήθηκε από την εποχή της διαμόρφωσής της η θεατρική δημιουργία. Οι χώροι αυτοί, περισσότερο από όσο όλα τα άλλα κατάλοιπα του παρελθόντος, ασκούν στη σύγχρονη κοινωνία αλλά και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, μιαν ιδιαίτερη πρόκληση επαφής του παρόντος με το παρελθόν, επειδή προσφέρονται κατ’ εξοχήν για χρησιμοποίησή τους με την ίδια λειτουργία για την οποία σχεδιάστηκαν. Αυτή η επαφή του παρόντος με το παρελθόν, όχι μόνο των ειδικών αλλά και του ευρύτερου κοινού, είναι μια βασική επιδίωξη της σύγχρονης αρχαιολογίας, η οποία βλέπει τη δικαίωσή της στη βίωση από την κοινωνία του ιστορικού περιεχομένου και του μηνύματος ζωής των μνημείων. Αλλά και από την άλλη πλευρά, η βίωση των μνημείων και η ένταξή τους στη ζωή εξελίσσεται από τάση σε απαίτηση της σύγχρονης κοινωνίας.

Θα το ξαναπώ πλέον σε αυτούς τους χώρους η χρησιμοποίηση τους   είναι καθαρά εμπορική. Ένα νεράκι να πάρεις από την Επίδαυρο θα το χρυσοπληρώσεις, η ηχητική του θεάτρου δε χρησιμοποιείται βάζουν μηχανήματα για να εξυπηρετήσει όσο το δυνατό περισσότερο κόσμο. Μάλιστα πλέον βάζουν και υπότιτλους στα αγγλικά ηχορυθμικά και ότι χαζομάρα μπορεί να σκεφτεί κάποιος. 

Η όσμωση1 αρχαιολόγων, ανθρώπων του θεάτρου, παραγόντων της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων διανοητών είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει ένα πολύ καλό κλίμα για μια κοινή προσπάθεια ισορροπημένης και συνετής προσέγγισης του είδους αυτού των μνημείων

Ας θυμηθούμε τι έγινε στην Αμφίπολη κύριοι. Δημοσιογράφοι, αρχαιολόγοι και ένα σωρό λοιποί άσχετοι μας βομβάρδιζαν 3 μήνες για το τίποτα.. Δε νομιζω αυτό το φαινόμενο να βοήθησε τον πολιτισμό μας.


Ας περάσουμε στο θέμα της έκθεσης:

Σε ομιλία που θα εκφωνήσετε σε ημερίδα του Δήμου σας με θέμα «Προστασία και αξιοποίηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς», να εκθέσετε τις απόψεις σας (500-600 λέξεις) σχετικά με: α) τους λόγους για τους οποίους πρέπει το ευρύ κοινό να πλησιάσει και να γνωρίσει τους χώρους και τα μνημεία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και β) τις δραστηριότητες με τις οποίες οι πολίτες και ειδικότερα οι νέοι θα εξοικειωθούν με αυτά. Μονάδες


Στο βήμα βγαίνει ο tsakos να σας μιλήσει για τους λόγους  στους οποίους το ευρύ κοινό να πλησιάσει και να γνωρίσει τους χώρους και τα μνημεία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και να προτείνει τρόπους που η νεολαία  θα εκοικειωθεί με αυτά.

Όταν έγραψα στις πανελλαδικές το μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας έδωσα μια υπόσχεση στον εαυτό μου που πρέπει να τηρήσω γιατί είναι ιερή.
ΌΤΙ ΔΕ ΘΑ ΞΑΝΑΓΡΑΨΩ ΠΟΤΕ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΜΟΥ ΕΚΘΕΣΗ


Ευχαριστώ που με ακούσατε

Αντι να ασχοληθείτε με θέματα που αφορούν ην νεολαία,τις κοινωνικές  σχέσεις βάζετε κάθε χρόνο στα παιδιά σαχλαμάρες να αναλύουν......






2 σχόλια:

  1. Ωραίο άρθρο.Συμφωνώ μαζί σου στα περισσότερα και κυρίως στο συμπέρασμα. Αλλά for the records επειδή είμαι από την Επίδαυρο, δε χρησιμοποιούνται μικρόφωνα στις παραστάσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Παρακολουθώ παραστάσεις από την δεκαετία του 90, πιστεύω ότι τα τελευταία χρόνια έχουν χάσει οι παραστάσεις το νόημα τους. έχει χαθεί αυτο΄το ωραιο παλιό.

    Πέρσι είχα δει μια παράσταση με το Χαραλαμπόπουλο (νομίζω τον Πλούτο) από ότι θυμάμαι είχε ηχεία μικρής διαμέτρου, υπάρχει όμως περίπτωση να κάνω λάθος.... πάντως η ηχητική του θεάτρου ήταν εξαιρετική.αλλά θα προτιμούσα να παίζονται μόνο κλασικές παλιές παραστάσεις και όχι σύγχρονες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή


πάτα κλικ στην εικόνα να μπεις στο guest book