Το Fifa International Soccer βγήκε στην αγορά το ’93 και στο εξώφυλλό του είχε τον David Platt. Απ’ την πρώτη του κιόλας έκδοση, η EA Sports θέλησε να προβάλει ποδοσφαιριστές στο εξώφυλλο κι αργότερα να αγοράσει όσο το δυνατόν περισσότερα δικαιώματα παικτών για να “χτυπήσει” την Konami εκεί που πονούσε. Το πρώτο Fifa είχε 2,5D γραφικά και η απεικόνιση αγώνα θα θυμάστε ότι ήταν διαγώνια. Αυτό δεν βόλευε και τόσο τους χρήστες, οι οποίοι είχαν ως μόνιμο θέμα συζήτησης το πως πετυχαίνονταν τα γκολ, αφού τα σουτ και η κατάληξη της μπάλας άφηναν πολλά ερωτηματικά. Το ίδιο και οι πάσες. Το παιχνίδι έγινε αμέσως αγαπητό στους PC users. Οι Amigάδες δεν το υποδέχτηκαν με τόσο ενθουσιασμό, κυρίως λόγω της Amigο-προέλευσης του Sensible Soccer στο οποίο είχαν αφιερωθεί.
To 1996 ήταν μια χρονιά σταθμός για το Fifa, όπου η μάχη πραγματικά φούντωσε. Η EA Sports καταφέρνει να δημιουργήσει μια 3D Engine η οποία όμως δεν είχε καμία σχέση με την αντίστοιχη της Konami, κυρίως λόγω των κάκιστων pixels που απεικόνιζαν τους παίκτες. Όπως και να ‘χει, αυτή ήταν μια πρώτη προσπάθεια που έδειξε ότι η EA είχε τις δυνατότητες να κοντράρει την Konami. Το πρώτο 3D Fifa κυκλοφόρησε τότε για Mega Drove, SNES, Game Gear, PC, Saturn, Playstation και Gameboy. Το gameplay του ήταν καλύτερο από το αντίστοιχο των προηγούμενων εκδόσεων, αλλά δεν κατάφερνε σε καμία περίπτωση να πλησιάσει τον ρεαλισμό των Ιαπώνων, οι οποίοι απάντησαν για τρίτη φορά, καταφέρνοντας διπλό χτύπημα. Το International Superstar Soccer 64 κάνει ντεμπούτο στο Nintendo 64 και μαζί του πακέτο έρχεται το Winning Eleven για την (τότε) πρωτοεμφανιζόμενη κονσόλα Playstation της Sony.
Το ’97 η EA ανεβάζει τον πήχη λίγο πιο ψηλά, βελτιώνοντας τα γραφικά της και φέρνοντας ισχυρές “μεταγραφές” στην ομάδα της. Τον σχολιασμό αγώνα αναλαμβάνουν οι John Motson και Andy Gray, με τον Des Lynam να τους δίνει την δημοσιογραφική “πάσα” την ώρα την σέντρας. Από τότε μέχρι σήμερα το Fifa δεν έχει σταματήσει να έχει το πάνω χέρι στον σχολιασμό αγώνα. Βλέπετε, οι Ιάπωνες είχαν πάντοτε την τεχνογνωσία αλλά όχι και τις “άκρες” για το image του παιχνιδιού τους.
Το ’99 η αιώνια αντίπαλός της δεν συμμετέχει στη μάχη και το Fifa ’99 “παίζει μπάλα” μόνο του, με τον Dennis Bergkamp στο εξώφυλλο. Η EA Sports αποφασίζει να κυκλοφορήσει επτά εξώφυλλα, ανάμεσα στα οποία υπήρχε και Ασιατικό (με τον Ahn Jung-Hwan της Daewoo Royals) με προφανή στόχο να προσελκύσει κοινό απ’ την Άπω Ανατολή. Οι Ιάπωνες αναγκάζονται για πρώτη φορά να παίξουν Fifa!
Η νέα χιλιετία ήταν άλλος ένας επιθετικός μονόλογος για την EA, η οποία με το Fifa 2000 απλοποιεί το gameplay κι αρχίζει να προσθέτει περισσότερα πρωταθλήματα. Το Fifa 2000 δεν ενθουσίασε με την μηχανή γραφικών του, αλλά αυτό το κατάφερε στο Fifa 2001, το οποίο παρά τα (σχεδόν) καρτουνίστικα γραφικά είχε πολύ καλύτερο anti-aliasing και τα πρόσωπα των ποδοσφαιριστών ήταν πιο κοντά στα πραγματικά. Για τους πιο γνωστούς ποδοσφαιριστές υπήρχαν ξεχωριστά πρόσωπα παικτών. Στο Fifa 2001 τα πρωταθλήματα έφτασαν τα 17. Εκείνες οι εκδόσεις θυμίζουμε ότι είχαν κυκλοφορήσει στα ελληνικά, είχαν ελληνικό πρωτάθλημα, ενώ για κάποιες χρονιές κυκλοφόρησαν και με ελληνικό σχολιασμό. Ποιος θα ξεχάσει άλλωστε τις ιστορικές περιγραφές του Χρήστου Σωτηρακόπουλου (Fifa 2001) και του Μανώλη Μαυρομάτη (Fifa 2002); Στις αγγλικές εκδόσεις, ο John Motson είχε πάρει…εργολαβία τον σχολιασμό (!) με παρτενέρ πότε τον Andy Gray και πότε τον Mark Lawrenson. Το Fifa 2001 γνώρισε την αποθέωση και κατάφερε για άλλη μια χρονιά να κερδίσει τον τίτλο του κορυφαίου εξομοιωτή ποδοσφαίρου. Συνέπεσε δε και με την μεγάλη επιτυχία του CM 2001/2002, οπότε εκείνη τη σεζόν οι φίλαθλοι είχαν πολύ “δουλειά” να κάνουν στο PC τους.
Η μεγάλη αντεπίθεση της Ιαπωνίας άρχισε από το 2004. Τότε κυκλοφόρησε το Pro Evolution Soccer 4 το οποίο μετά από σημαντική έρευνα της Konami, ενισχύθησε σε όλους τους τομείς. Περιελάμβανε μία μεγαλύτερη βάση παικτών (με 57 Εθνικές ομάδες και 138 συλλόγους), πλήρως ανανεωμένο editor και απλοποιημένο χειρισμό, ενώ τα γραφικά του σε συνδυασμό με τις ρεαλιστικές κινήσεις παικτών ήταν πραγματικά πρωτόγνωρα. Αντιθέτως, στο Fifa 2004 η EA Sports παρουσίασε μία κακή μηχανή γραφικών (κάκιστη στα PC). Τα γραφικά αυτά σε συνδυασμό με την άθλια εικόνα στο gameplay του Fifa (με την A.I. των παικτών να μην βλέπεται) ήταν ουσιαστικά μία “αυτοκτονία” για την EA η οποία χάλασε την εικόνα που είχαν σχηματίσει οι χρήστες γι’ αυτήν. Στον αντίποδα, η Konami βελτίωνε την εικόνα της ακόμη περισσότερο. Το Pro Evolution Soccer 5 είχε ακόμη καλύτερα γραφικά κι έτρεχε καλύτερα σε low-end PCs, ενώ το Pro Evolution Soccer 6 (κατά πολλούς η καλύτερη έκδοση της σειράς) είχε περισσότερα σωστά ονόματα ομάδων και παικτών, ανανεωμένο Master League, προσθήκες στο online mode και ακόμα πιο ρεαλιστικές κινήσεις παικτών, οι οποίοι φάνταζαν πιο “ζωντανοί” από ποτέ. Η EA Sports δεν είχε καμία απάντηση σε όλα αυτά, παρά μόνο την παραδοσιακά καλή και εύστοχη περιγραφή αγώνα. Η απεικόνιση γραφικών πήγαινε σε κάθε έκδοση από το κακό στο χειρότερο και οι προγραμματιστές φαίνονταν ότι αντί να προοδεύουν έκαναν βήματα προς τα πίσω. Η πικρή αλήθεια είναι ότι μέχρι το Fifa 2008 (δηλαδή για μία ολόκληρη τετραετία) οι οπαδοί του παιχνιδιού ήταν ελάχιστοι και απ’ το Pro Evolution Soccer 4 και μετά, η Konami πήρε τα σκήπτρα κάνοντας το αγαπημένο της ποδοσφαιράκι πρώτο σε πωλήσεις παγκοσμίως. Η ομάδα του Fifa αναγκάστηκε να κάνει αρκετές αλλαγές στο ρόστερ της, μία εκ των οποίων ήταν και η πρόσληψη του Dave Rutter στον ρόλο του επικεφαλή του project στο PS3 και το Xbox 360. Ο Rutter είχε δουλέψει για το Championship Manager της Eidos, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να ανταγωνιστεί με επιτυχία το Football Manager της Sports Interactive και της Sega.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου